Miksi jotkut väittävät, että heidänkin kateruuveillaan on C3-hyväksyntä?
Näitä kysymyksiä on esitetty usein minulle ja ajattelin vastata niihin blogeissa ja myöskin videoblogeissa.
1. Onko totta, että vain Kingillä on C3-hyväksyntä ja voiko sitä vielä käyttää?
2. Miksi jotkut väittävät, että heidänkin kateruuveillaan on C3-hyväksyntä?
2. Miksi jotkut väittävät, että heidänkin kateruuveillaan on C3-hyväksyntä?
Suomen markkinoilla olevat ruuvitoimittajat hätääntyivät perinpohjin KINGI® kateruuvin markkinoille tulosta, kun Kingi Oy paljasti kateruuvien kehnon korroosionkestävyyden julkaisemalla ulkopuolisen tahon tekemän korroosiotestin. Vastuullista rakentamista ja hyvää laatua julkikuvissaan korostavat ruuvitoimittajat reagoivat testitulokseen perin oudosti. Sen sijaan, että olisivat ryhtyneet kehittämään tuotteitaan määräykset täyttäviksi, he alkoivatkin esittelemään toinen toistaan ihmeellisempiä väitteitä heillä olevista hyväksynnöistä. Markkina-asemaansa hyödyntäen he ovat onnistuneet hämmentämään kattoammattilaisia katteettomilla lupauksillaan. Olen todella yllättynyt siitä pupun määrästä, mitä he ovat asiakkailleen syöttäneet.
Esimerkiksi yksi ruuvitoimittaja väittää kateruuviaan C3-hyväksytyksi näin: Se markkinoi, että heidän CE-merkityllä ruuvillaan on C3-ilmastorasitusluokkaan oikeuttava ruotsalainen hyväksyntä, jota heidän mielestään voidaan käyttää vastavuoroisuusperiaatteen mukaan myös Suomessa. Totuus kyseisestä sertifikaatista on se, että se ei koske heidän kateruuvia, vaan se on eräälle pinnoitteelle annettu hyväksyntä. Lisäksi tältä ruuvitoimittajalta jäi huomaamatta se, että vastavuoroisuusperiaatetta ei saa käyttää CE-merkityillä tuotteilla. Kyseinen ruotsalainen sertifikaatti ei ole kelvollinen Suomessa, eikä missään muuallakaan EU:ssa, koska kyseisellä tuotteella on CE-merkki, joka pyyhkii yli kaikki kansalliset hyväksynnät (katso edellinen blogi).
Toinen ruuvitoimittaja puolestaan väittää kateruuvinsa C3-kelpoisuuden perustuvan ETA:ssa oleviin testeihin. Totuus on, että ETA ei sisällä korroosiotestausta lainkaan, vaan sen hyväksyntä perustuu standardissa SFS-EN 1993-1-3 esitettyyn korroosionkestävyysluokitteluun. Se ei näille ruuveille ole edes C1, koska ruuvien sinkkipaksuus on vain 7 mikrometriä. Lisäksi tämä ruuvintoimittaja yrittää hämätä kattoalan ammattilaisia kehumalla, että heidän esittämänsä testi on tehty EOTA:n (European Organisation for Technical Assessment) valtuuttamassa korroosiotestauslaitoksessa. Totuus on kuitenkin se, että kyseinen laitos ei ole EOTA:n hyväksymä testauslaitos, minkä tiedon laitos itse on vahvistanut. Lisäksi testauslaitos korostaa, että he eivät ole tehneet kyseiselle ruuville minkäänlaista ilmastorasitusluokka-arviointia, vaan sen on tehnyt ruuvin valmistaja itse.
Totuus on siis se, että KINGI® kateruuvia lukuunottamatta Suomessa myytävistä peruskateruuveista ei yksikään ole C3-hyväksytty, vaikka ruuvitoimittajat toisin väittävät. Nähtäväksi jää, miten kauan tällaisia kateruuveja saa myydä Suomessa. Ympäristöministeriö tiukensi jo ohjeistustaan omalta osaltaan.
Kuka vastaa siitä, että katolle asennetaan sinne kelpaamattomia standardien vastaisia ruuveja? Tulilinjalle ovat syyttömästi joutuneet kattoasennusliikkeet, jotka ovat uskoneet ruuvitoimittajien paikkaansa pitämättömiä väittämiä. Mielestäni päävastuu on asiakkailleen puppua syöttäneiden ruuvitoimittajien, ja tulevat korjauslaskut tulee osoittaa heille.
Iloista päivää kaikille!
Jari Lehtola Kingi Oy:n toimitusjohtaja