Selaa blogipostauksia

KINGI® kateruuvi on vastuullisen ammattilaisen valinta

Kateruuvitesti Vertailukuva

Hyvin rakennetun peltikaton pitäisi kestää helposti yli 50 vuotta. Monesti ongelmia aiheuttavat kuitenkin ruostuvat kateruuvit, joiden korroosiokesto ei ole riittävä ulkokäyttöön, vaikka rakennusmääräysten mukaan kateruuvin tulee kestää ruostumatta yhtä pitkään kuin kattopelti.

HAMK:n Ohutlevykeskus testasi maaliskuussa kahdeksan eri valmistajan kateruuvien korroosiokestävyyttä kaupunki- ja teollisuusilmasto-olosuhteissa. Testissä oli mukana uusi C3-hyväksytty kateruuvi vastassaan markkinoilla pitempään olleet CE-merkityt ruuvit.

Suomessa yleisin ilmastorasitusluokka on C3, kaupunki- ja teollisuusilmasto, johon kuuluu noin 80% rakennuksista. Testissä kateruuvit altistettiin näitä ilmasto-olosuhteita parhaiten jäljittelevälle sykliselle suolasumulle. Koeajaksi asetettiin vaativat 1 000 tuntia. Ruuvit kiinnitettiin Ruukin Pural-kattopeltiin, jolla on tunnettu säänkestävyys ja josta voitiin päätellä vertailuaikaa ruuvien korroosiokestävyydelle.

 

 CE-merkityt ruuvit eivät kestä ulkoilman rasitusta

Kateruuvin korroosiokestävyyteen vaikuttavat sekä ruuvin perusmateriaali että pinnoite. Ensimmäiset CE-merkityt ruuvit alkoivat ruostua kannastaan jo 187 tunnin suolasumualtistuksen jälkeen. Monen CE-merkityn kateruuvin pinnoitus oli täysin pilalla 425 tunnin rasituksen jälkeen.

618 tunnin jälkeen kaikista ruuveista yhtä lukuun ottamatta oli lähtenyt maali ja ne olivat kauttaaltaan ruosteessa eikä niiden testausta voitu enää jatkaa. 1000 tunnin testin jälkeen vain KINGI® kateruuvit olivat täysin käyttökelpoisia. Vain KINGI® kateruuvi on C3-hyväksytty.

1000 tunnin testin jälkeen vain KINGI® kateruuvi oli täysin ruostumaton. Testin lopussa Pural-kattopellin leikkausreunoille oli syntynyt ruostetta. Käytännön kokemukset osoittavat, että vastaavanlaajuista reunakorroosiota syntyy Pural-pinnoitteeseen reilusti yli 20 vuoden käytön jälkeen. Testausaikaa voidaan pitää hyvän kattopellin äärimmäisenä kestoaikana. Testin mukaan KINGI® kateruuvi kestää hyvin kattopellin käyttöiän ja pitempäänkin.

Suomessa kehitetty ja valmistettu KINGI® kateruuvi on ainoa maalattu hiiliteräsruuvi, joka on hyväksytty käytettäväksi kaupunki- ja teollisuusilmastoissa eli ilmastorasitusluokassa C3. HAMK:n testi osoitti, että Kingi-kateruuvit soveltuvat myös vaativampaan C4 ilmastorasitusluokkaan.

 

Kateruuvitesti HAMK - muut ruuvit
Kingiä lukuun ottamatta kaikki testin ruuvit – myös CE-merkityt – olivat pilalla 618 tunnin jälkeen.
KINGI® kateruuvit ovat 1000 tunnin rasituksen jälkeen erinomaisessa kunnossa.
KINGI® kateruuvit 1000 tunnin rasituksen jälkeen.

Lue tiedote »

Lue testiraportti »

Kommentit

  1. Hej!
    Onko tuo tiivistekumi tarkastettu, kestääkö se ? Meidän kunnassa meillä on ongelma noitten vanhojen ruuvien kanssa , tiivisteet on kestänyt noin 13 vuotta ja nyt kattot vuotaa.

    Vöyrin kunnan rakennustarkastaja, Peter Rex

    1. Kingin aluslaatta on kehitystyön tulos ja osoittautunut kestäväksi testeissä. Kehitystyössä on käytetty vuosikymmenten kokemuksia ja nykyaikaisia testejä. Uskomme Kingin aluslaatan kokonaisuutena olevan erittäin kestävän ja siksi olemmekin antaneet sille muista ruuveista poikkeavan 30 vuoden tiiveystakuun. Tässä linkki Kingin takuu sivulle http://kingi.fi/kateruuvi/takuu/

      Yleensä aluslaatan tiivisteet ovat hajonneet, jos kyseessä on ollut PVC- pohjainen tai muu heikosti lämpöä/kylmää kestävä tiivisteaines, mutta niiden käyttö on erittäin vähäistä. Onneksi. Todennäköisesti joku paikallinen liike on myynyt huonoa halparuuvia ja sitä on sitten usealla katolla.

      EPDM -tiivisteet on osattu tehdä kestäviksi jo yli 30 vuotta, joten teidän tapaus on enemmän poikkeus kuin normaalitapaus. Jos aluslaatan tiiviste on valmistettu hyvälaatuisesta seoksesta ja se on riittävän paksu sekä metalliprikkana on käytetty alumiinia, niin aluslaatta kestää.

      Yksinkertaisuuden vuoksi, ja joskus myös tarkoituksellisesti harhauttaen, puhutaan EPDM -tiivisteestä, vaikka kaikissa EPDM -tiivisteissä on muitakin kemiallisia aineita. Oikealla koostumuksella tehdään kestävä tiiviste ja useimmiten kestävä ei ole halvin vaihtoehto. Halpuus yleensä korreloi lyhyen elinkaaren kanssa.

      Toinen asia, millä hintaa valitettavasti painetaan laadun kustannuksella, on sinkityn prikan käyttö aluslaatassa. Sinkki syöpyy tiivisteen alta, jolloin itse tiiviste irtoaa metalliprikasta. Myös tämä saattaa aiheuttaa vuotoja. HAMKin tekemässä tutkimuksessa osassa Suomen markkinoilla olevissa kateruuveista on sinkitty aluslaatan prikka (näytteet D=Essve, F=IKH ja G=Kranit). Tässä linkki HAMKin testiin http://kingi.fi/HAMK_Kateruuvitesti2016.pdf

      Tärkeitä tekijöitä aluslaatan kestävyydelle ovat myös tiivisteen ja prikan paksuus sekä tiivisteen oikea kovuus. Tiivisteen pitää normaalissa asennuksessa puristua tiiviiksi, mutta se ei saa vaurioitua asennuksessa.

      On vaikea sanoa tarkkaan, miksi tiivisteet ovat pettäneet teidän tapauksessanne, mutta haluamme kehittää osaamistamme. Siksi haluaisimme tutustua tarkemmin teidän ongelmaanne. Tulisimme mielellämme tutkimaan jonkun tällaisen katon, jos se on mahdollista. Yhteydenotot jari.lehtola@kingi.fi tai puhelimella 0400-664666

      T. Kingi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *