Weckmanin asiakasta kuunnellaan herkällä korvalla (E)

–  Weckmaniin luotetaan ja me tahdomme tietenkin olla luottamuksen arvoisia. Katsomme, että KINGI® sopii laadukkaisiin tuoteperheisiimme erinomaisesti. Tärkein syy KINGI® kateruuvin ottamisesta vaihtoehdoksi tuotevalikoimaamme on ammattirakentajakentästä tullut kiinnostus KINGI® kateruuvista. Kuuntelemme asiakkaitamme herkällä korvalla ja reagoimme nopeasti asiakkaidemme tarpeisiin, kertoo aluemyyntipäällikkö Timo Nurminen Weckmanilta.

Timo on pitkän linjan weckmanilainen. Kesällä tulee 30 vuotta täyteen.
– Tässä työssä on vähän niin kuin näköalapaikalla. On mielenkiintoista nähdä, miten rakennusteollisuus pyörii, miten kaupan mekanismit  toimivat ja miten menetelmät ja tuotteet rakennusalalla kehittyvät. Omistajat ovat aina antaneet sopivasti vastuuta ja työ on mielenkiintoista, koska tässä on paljon omaa vapautta tehdä asioita ja työnkuva on laaja, Timo kehuu.

Weckman Steel Oy, tuttavallisemmin Weckman, on suurin suomalaisessa omistuksessa oleva kattopeltejä ja  –tuotteita valmistava yritys. Konserniin kuuluvat lisäksi Levypyörä Oy Nastolassa sekä Esco AS Virossa. Konsernin liikevaihto on noin 46 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 300 henkilöä. Lisäksi Weckman on  osakkaana Orimattilassa kattoturvatuotteita ja sadevesijärjestelmiä valmistavassa Orima Oy:ssä sekä profiililevyjä Saksassa valmistavassa JHW-Profiles GMBH:ssa.
– Weckman on perinteikäs perheyritys, jossa on 8 sukupolven ajan taottu terästä ja rautaa. Yrityksen pääpaikka on Vierumäellä, jossa on pääkonttori ja tehdaspinta-alaa 30 000 neliömetriä. Yritys on toiminut  vuodesta 1962 osakeyhtiönä palvellen kaupan ja rakentamisen ammattiasiakkaita ja heidän kanssaan yhteistyössä koko kuluttajakenttää. Weckmanilla on Suomen laajin valikoima teräskatteita, noin 250 vaihtoehtoa. Esimerkiksi tiilikuvioisia profiileja on viisi vaihtoehtoa, osa saatavissa kahdella eri teräspaksuudella. Kaksi kolmasosaa liikevaihdosta tulee kattopelleistä ja loput traktorin peräkärryistä ja teräsrunkoisista peltihalleista. Viennin kärkimarkkinat ovat Pohjoismaat, Baltian maat ja Venäjä  kertoo Timo.

KINGI® kateruuvia myydään aluksi Suomen markkinoilla, mutta myös viennistä Saksan markkinoille on jo ollut puhetta.
– Saksalaiseen laatumentaliteettiin KINGI® voisi olla varteenotettava vaihtoehto, Timo visioi.

Laatu ja kestävyys ovatkin Weckmanille erittäin tärkeitä. Vaikka tuotteita tehdään eri hintakategorioihin, yritys haluaa kuitenkin tehdä laatutuotteita kaikissa kategorioissa. Vaikka monet yritykset lähtevät tietoisesti heikentämään laatua saadakseen hinnan mahdollisimman alhaiseksi, Weckman ei ole lähtenyt sille tielle. Eikä lähde.
– Näemme, että laatu puhuttelee nimenomaan rakennuttajaa eli loppukuluttajaa. Laatuun ja kestävyyteen liittyvät kysymykset jäävät helposti askarruttamaan, eikä kuluttaja halua olla epävarma valitsemiensa tuotteiden kestävyydestä. Meillä Suomessa saattaa lämpötilan vaihtelu olla  katon pinnassa yli sata astetta vuoden mittaan,  joten kovalle koetukselle rakennustarvikkeet joutuvat jo pelkästään lämpötilojen puolesta, Timo sanoo.

Lämpötilojen vaihtelun lisäksi rakennustuotteita kuluttavat ilmansaasteet, sateet ja kosteus sekä auringon säteily.
– Elinkaari-ajattelussa kokonaisuuden kaikkien komponenttien oltava tasalaatuisen laadukkaita. Raaka ilmasto vaatii kestävät rakennustuotteet, joista KINGI® on hyvä esimerkki, Timo kertoo ilmastorasitukseen soveltuvista rakennustuotteista.

Vaikka rakennustuotteiden soveltuvuus rakennuspaikan ilmastoon on tärkeää, Timon mukaan ammattilaisia puhuttelee eniten rakennustuotteen käytettävyys:
– Ammattilaisten keskuudessa Kingin asennettavuus on tärkeä myyntivaltti. Se on ihan ykkösjuttu, kun voi luvata asentajalle ja yrittäjälle, että normiruuviin verrattuna nopeammin porautuvalla KINGI® kateruuvilla säästät aikaa ja rahaa.