Onko totta, että vain Kingillä on C3-hyväksyntä ja voiko sitä vielä käyttää?

Kingi Oy:n toimitusjohtaja Jari Lehtola vastaa usein kysyttyihin kysymyksiin

Näitä kysymyksiä on esitetty usein minulle ja ajattelin vastata niihin blogeissa ja myöskin videoblogeissa.

1. Onko totta, että vain Kingillä on C3-hyväksyntä ja voiko sitä vielä käyttää?

2. Miksi jotkut väittävät, että heidänkin kateruuveillaan on C3-hyväksyntä?

1. Onko totta, että vain Kingillä on C3-hyväksyntä ja voiko sitä vielä käyttää?

Kateruuvin hyväksyntämenettelyjä eri ilmastorasitusluokkiin (C1-C4) on kaksi:

1: Eurooppalainen CE-menettely
2: Kansallinen hyväksyntä, varmennustodistus

  CE-menettelyssä kateruuvien CE-merkki perustuu Eurooppalaiseen Tekniseen Arviointiin (ETA). Sen mukaan kaikki yksikerrosmaalatut kateruuvit ovat korkeintaan C1-hyväksyttyjä eli kelpaavat vain sisäkäyttöön. CE-merkin yleistä hyvää mainetta on yritetty käyttää myös ruuvien hyväksyntänä, mutta kateruuvissa CE-merkki osoittaakin ruuvin käyttökelvottomuutta katolla, koska C1-luokitus antaa luvan käyttää sitä vain kuivassa sisätilassa.

  Kun kateruuville haetaan hyväksyntää ulkokäyttöön Suomessa (ilmastorasitusluokat C2-C4), ainoa tapa on käyttää kansallista hyväksyntää. Se on rakennustuotteiden tuotehyväksyntälain mukainen varmennustodistus (aiemmin varmennettu käyttöseloste).

Totta on, että Suomessa C3-ilmastorasitusluokkaan on myönnetty vain yksi varmennettu käyttöseloste (nykyisin varmennustodistus) hiiliteräksestä valmistetulle ja maalatulle kateruuville. Ympäristöministeriön mandaatilla Teräsrakenneyhdistys (TRY) on vuonna 2012 myöntänyt tämän kyseisen varmennetun käyttöselosteen Jorma Kinnusen patentoimalle kateruuville, josta tuli Kingi Oy:n myötä KINGI® kateruuvi vuonna 2014. Se on Suomessa ainoa kateruuveille koskaan C3 -ilmastorasitusluokkaan myönnetty hyväksyntä. Kingi on ainut kateruuvi jolle on myönnetty C3-hyväksyntä, eli sen kestävyys on virallisesti arvioitu riittäväksi vähintään ilmastorasitusluokkaan C3. Tässä yhteydessä on syytä tarkentaa, että C3-hyväksyntä on myös ruostumattomasta teräksestä tehdyllä kateruuvilla, mutta sen käyttöön vesikatolla liittyy lukuisia riskejä. Niistä varoittavat teräsrakennestandardit, jotka käytännössä kieltävät sen käytön vesikatoilla.

C3-hyväksyntä myönnetään viideksi vuodeksi kerrallaan ja totta on, että Kingin viisivuotiskausi tuli täyteen syyskuussa 2017. Valitettavasti uusia hyväksyntöjä ei myönnä nyt kukaan, koska laki muuttui ja uuden lain mukaista hyväksyntämenettelyä ei ole vielä olemassa. Mutta ei hätää, sillä Kingille myönnettyä varmennettua käyttöselostetta voidaan edelleen käyttää rakennuspaikkakohtaisessa varmentamisessa. Uuden tuotehyväksyntälain mukaan se onkin nyt ainut virallinen tapa osoittaa kelpoisuus. Kingille myönnetyn C3-hyväksynnän perusteella Kingi kateruuvia voi edelleen turvallisesti käyttää ulkona ilmastorasitusluokassa C3.

Totta on, että KINGI® kateruuvi kestää puolueettoman testilaitoksen mukaan myös ankarampaa C4-ilmastorasitusta. Ja tiedoksi teille, että olemme käynnistäneet VTT:n kanssa uuden C4-hyväksynnän hankkimisen. Siitä kerromme myöhemmin lisää.

Ja tärkein totta on se, että KINGI® kateruuvissa on aina yhtä hyvä korroosionkestävyys (kolmikerrospinnoitus) kuin parhaissa kattopelleissä. Siksi se on ainoa kelvollinen kateruuvi Suomessa käytetyille tehdasmaalatuille kattopelleille, jotka myös ovat kolmikerropinnoitettuja. Suomessa pitää kelpoisten rakennustuotteiden valinnassa noudattaa olemassa olevia standardeja, tärkeimpinä SFS-EN 1090-2 ja SFS-EN 1993-1-3. Tähän on Ympäristöministeriökin puuttunut terävöittämällä ohjeistustaan tänä vuonna.

Seuraavassa blogissani vastaan kysymykseen 2. Miksi jotkut väittävät, että heidänkin kateruuveillaan on C3-hyväksyntä?

Iloista päivää kaikille!

Jari Lehtola, Kingi Oy:n toimitusjohtaja

Katso aiheesta videoblogi