Näin huollat peltikaton

Katot saavat tuta ilmojen kovan kohtelun ja ovat kovemmalla koetuksella kuin seinät. Katoille kertyy ympäröivästä luonnosta roskia, kuten pölyä, mahlaa, itiöitä, käpyjä, oksia ja tuhkaa. Hyvin suunniteltu ja asennettu peltikatto puhdistuu näistä roskista painovoiman ansiosta. Aina katto ei kuitenkaan ole puhdistumisen kannalta ideaalinen, jolloin lumi, jää ja vesi eivät pääse katolta alas itsestään. Kattoon on voinut jäädä sen elinkaarta lyhentäviä kolhuja ja naarmuja asennuksen tai lumenpudotuksen jäljiltä. Niinpä katto kannattaakin aika ajoin tarkastaa ja huoltaa.

Uuden katon alkutarkastus

Tärkeintä on tarkastaa katto huolellisesti heti asennuksen jälkeen. Mahdolliset kolhut ja naarmut pitää korjata välittömästi. Ne puhdistetaan teräsharjalla kevyesti ja maalataan pellin toimittajan ohjeiden mukaan. Spraymaaleja ei saa käyttää.

Myös riittävän kiinnityksen tarkastus on tärkeää, koska sillä varmistetaan katon myrskynkestävyys. Erityisesti räystäällä, harjalla ja pituussaumojen läheisyydessä on ruuveja oltava riittävästi. Muotokatteeseen, kuten tiilikuvioisen katteeseen, ruuveja voi laittaa reilusti, koska sen lämpölaajenemisesta ei synny ongelmia. Nykyisin suosiossa olevan lukkosaumakaton piilokiinnitystä ei voi tarkastaa, ja on vain luotettava asentajan työn laatuun.

Kun tarkastat kiinnitystä, varmista myös, että kaikki kiinnittimet ovat määräystenmukaisia ja laadukkaita. Tarkista myös, että kaikissa kateruuveissa ja kattoturvakiinnikkeissä on aluslaatat eli tiivisteprikat, jotta katto on vesitiivis. Valitettavasti markkinoilla on runsaasti määräystenvastaisia ruuveja, joihin on laitettu jopa CE –merkintä. Näistä kerroinkin joulukuun blogissa ”Johtaako CE-merkki harhaan?”

Vanhan katon tarkastus ja huolto

Käytännössä vanhojen kattojen suurin ongelma ei ole pellin läpiruostuminen, vaan naulojen, joskus myös ruuvien, kohoamiset ja niiden myötä syntyvät paikalliset vuodot. Jos vuotokohtia on vähän ja katto muuten kunnossa, ne kannattaa paikata ja kiinnittää kate uudella kateruuvilla profiilin pohjasta sellaiseen kohtaan, missä ruode on vielä kova. Todennäköisesti kohonneen kiinnittimen kohdalta ruode on pehmentynyt sen verran, ettei uutta ruuvia kannata samalle kohdalle laittaa. Jos vuotokohtia on paljon, kannattaa vaihtaa koko katto.

Jos katon pinnoite on PVC Plastisoli, on sen huoltomaalaaminen usein turhaa. Pinnoitteen tunnistaa voimakkaasta haalistumisesta etelän lappeella. PVC Plastisoli muuttaa myös usein väriään ja maali irtoilee alkaen läheltä katon harjaa. Jos huoltomaalaus on jostain syystä tehtävä, vanha maali on poistettava kokonaan ennen uudelleen maalaamista. Sen jälkeen maalaus tehdään kuten sinkityn pellin maalaus.

Katolta löytyvät naarmut, olivat ne ruosteisia tai eivät, pitää puhdistaa teräharjalla tai hioa kevyesti ja huoltomaalata huolellisesti pohjamaalin kera.

Ruostuneen katon korjaus

Huoltomaalaus tulisi tehdä hyvissä ajoissa ennen ruostumista ja maalin irtoilua. Silloin työ on helppoa ja nopeaa. Pellin toimittajilla on siihen hyvät ohjeet.

Jos katto päässyt ruostumaan laajemmalti, harkitse tarkkaan, kannattaako ryhtyä huoltomaalaukseen. Jos maalauksen tekee talkoilla huvin vuoksi, niin mikä ettei. Ostotyönä teetettynä koko katon huoltomaalaus ei oikein lyö leiville. Huoltomaalauksella saa ostettua hieman aikaa, mutta joka tapauksessa katon vaihto on edessä aika pian. Kun ruostuminen on alkanut laajemmalti, ei sitä pysäytä mikään normaalikonsti, jonka voisi toteuttaa katolla luotettavasti.

Lopuksi muistutan sinua vielä pitämään huolta turvallisuudesta. Käytä kunnon turvavarustusta katolla liikkuessasi, jottet loukkaa itseäsi. Ja jos epäröit osaamistasi, käytä ammattilaista. Niin katon kuntoarvioon kuin huoltoonkin.

Jorma Kinnunen