Miten jarrutella korroosiota

Hyvin yleisesti puhutaan korroosion estämisestä, mutta kyllä kyse on ennemminkin korroosion jarruttelusta. Onneksi katolle ei tarvitse ihan jatkuvasti könytä, sillä peltikatolla tarvittavien jarruttelutoimien aikaväli voi olla yli 20 vuotta, jos katto on hyvin suunniteltu ja asennettu.

Yleensä jarruttelutoimissa yritetään estää vesikontakti maalilla tai käytetään hallitusti uhrautuvaa suojametallia, yleisimmin sinkkiä. Tehokkaimmissa toimissa käytetään molempia.

Miten korroosiota hidastetaan maalaamalla

Jos teräksen pinnalla ei ole vettä, korroosiota ei ole. Maalikerroksella yritetään estää veden pääsy metallipintaan. Käytännössä se ei sitä tee, vaan ainoastaan hidastaa veden pääsyä metallin pintaan. Vesimolekyyli on niin pieni vimpula, että se pujottelee maalin mikroskooppisissa huokosissa. Kun sen tosiasian tietää, tajuaa myös metallipinnan hyvän esikäsittelyn ja toimivan pohjamaalin merkityksen. Niillä hidastetaan vimpuloiden menoa ja pidetään niitä kurissa, kun ne pääsevät metallipinnalle.

Jos haluat tehdä maalauksen hyvin, on syytä tietää:

Miten korroosiota hidastetaan sinkin avulla

Usein teräspintaa ei pystytä suojaamaan riittävän turvallisesti yksistään maalilla, jolloin käytetään teräksen puolesta uhrautuvaa metallia. Sinkki suojaa terästä useimmissa luonnon ympäristöissä hyvin ja toisaalta se itse syöpyy normaalissa ilmastorasituksessa hitaasti. Siksi se on oiva apuri.

Jos sinkittyyn teräspintaan syntyy teräkseen asti ulottuva vaurio, teräs ja sinkki muodostavat veden läsnä ollessa galvaanisen parin. Sinkki liukenee hitaasti suojaten terästä ruostumiselta. (kuva alla)

Miten korroosiota jarrutellaan sinkin avulla

 

Sinkki suojaa vain silloin, kun sillä on vesi- ja sähkökontakti teräkseen. Ilmankosteuden pienenpienet pisarat eivät kykene muodostamaan yhtenäistä vesisiltaa sinkin ja teräksen välille, siksi esimerkiksi jo 80 %:n ilmankosteus ilman näkyvää vettä aiheuttaa ruostehuntua vaurioituneen teräksen pintaan. Tällöin hyvin kevyt ruostuminen tapahtuu hengettömien ja toisiinsa koskemattomien ilmankosteuspisaroiden alla. Korroosionopeus on silloin melko olematon ja ongelma enemmän ulkonäöllinen (= ruosteen väri) kuin rakenteellinen (= pellin syöpyminen).

Kun käyttää sinkkiä ja maalia viisaasti, voi korroosiota jarrutella sukupolven ajan helposti.